Har du en gammal cykel stående oanvänd och dammar så kan den få ett helt nytt liv genom att man konverterar om den till en elcykel. Det kan verka skrämmande och svårt men det är faktiskt inte svårare än att bygga ihop en möbel från tex. Ikea. Har du en skiftnyckel, insexnycklar och några skruvmejslar så kommer du väldigt långt. Men för att göra det ännu lättare att bygga om cykeln så är det bättre att skaffa en billig cykelverkstygslåda.
Det tre vanligaste typerna av elcykelkit är framhjulsdrift, bakhjulsdrift och mittmotordrift. Den enklaste typen av elcykelkonvertering är framhjulsdrift, vilket innebär att man byter framhjul, sätter fast kablarna, monterar bromsar, display, trampsensor och sedan fäster batteriet i ramen där skruvarna för flaskan sitter eller så väljer man ett pakethållarbatteri.
En bakhjulsdriven elcykel är lite svårare att montera eftersom man behöver ställa in växlar och hitta rätt drev osv. Annars så skiljer det inte så mycket mot att montera en framhjulsdriven elcykel. Har man aldrig eller väldigt sällan grejat med cyklar eller liknande så är det bättre att starta med ett framhjulskit för det går snabbt och enkelt att skruva ihop.
En elcykel med mittmotor är det bästa alternativet om man vill bygga en elcykel men det kräver lite mer research och kunskap. Trots det så är det ungefär lika lätt eller svårt att bygga som ett bakhjulskit. Står man i valet och kvalet mellan de två alternativen så är det bättre att satsa på ett mittmotorkit eftersom det ger mest lyxkänsla för pengarna.
När det gäller batterier så är det en bra idé att inte välja ett batteri med för lite kraft. En rekommendation är att inte välja ett elcykelbatteri under 36v 10ah. Om man köper ett elcykelbatteri från utlandet så kan det var bra att veta att kontakterna kan behöva bytas ut och då behöver man lödutrustning. Läs gärna mer hos byggaelcykel.se om du är sugen på att börja bygga om din cykel.